Saturday, February 12, 2011

Hosni Mubarak dah letak jawatan, so next??

Assalamualaikum..
Aku nie tak la pandai sangat bab2 politik apatah lagi politik negara luar. Tapi yang pastinya aku akan mengikuti perkembangan dalam dan luar negara melalui paper, tv dan juga internet.
Semalam tengok berita kat tv3, Naib Presiden Mesir, Omar Suleiman pengumumkan peletakan jawatan Hosni Mubarak dan majlis ketenteraan akan mengendalikan hal ehwal negara tersebut.
Lama betol dia memerintah lebih kurang 3 abad tue..umur dia dah lebih 80 tahun tapi still sihat dan kuat lagi.
Yang paling kesian kat pelajar2 kita kat sana lah, terpaksa pulang ke Malaysia sebab takut berlaku kejadian yang tak di ingini. Ada jugak kawan aku yang belajar kat sana dan dah selamat sampai Malaysia hari tue.
Tapi lepas peletakan jawatan Hosni Mubarak nie, apa yang berlaku selepas "Egypt is free"?? Adakah negara2 luar seperti Amerika akan mula campur tangan?? Harap2 semua ni tak akan berlaku, kerana kalau buka internet or tengok kat tv, negara dia orang pun sibuk duk kecoh pasal hal nie. Jangan ada yang nak ambil kesempatan atas kejadian nie sudah.
Aku ada terbaca kat yahoo yang memaparkan berita dari US tentang kekayaan Hosni Mubarak yang boleh digelar BILLIONAIR!!fuyyo....Kaya tue. Mereka mengatakan jumlah kekayan Hosni Mubarak diantara  $40 billion dan $70 billion..Tapi tak tahu lah kan..
Menurut kosmo hari nie, Hosni Mubarak dan kaum kerabatnya dan meninggalkan istana presiden  dan pergi ke pusat peranginan Sharm el-Sheikh di Laut Merah.
Apa2 pun, aku doakan yang terbaik buat Egypt...peace no war...amin..

p/s:kalau ada kesilapan pada entry kali ini harap di maafkan dan dibetulkan.

1 comment:

SyiEra said...

lpas ni ikhwanul muslimin lah.. ;)