Friday, December 17, 2010

kegembiraan dan kesedihan


Sudah lama blog ini aku tinggal tanpa jejak...hush!
banyak kisah nak dibukukan di sini, just tiada masa je..

Topik pertama:

Cerita paling latest yang berlaku dalam hidup adelah...jeng3..surprise sikit nie...tak disangka2 aku jadi fasi untuk satu program yang agak gah jugaklah di U aku nie..tapi aku nie bukanlah jenis pandai yang bercakap dan memberi cadangan gitu..so sepanjang jadi fasi tu aku lebih banyak mendengar daripada bercakap..self confident aku kan rendah...naseb baik dalam satu kumpulan tu ade fasi untuk lebeih kurang 9 org peserta..so aku jadi fasi yang sleeping partner jela...hush..teruk kan??
aku pun tak tau kenapalah mulut aku nie susah nak bercakap depan orang..aku rase macam ade batu je dalam mulut aku nie kalau na bercakap..lebih2 lagi dengan orang yang au tak berapa kenal sangat..


anybody please help me!!


tapi ape2 pon aku enjoy sangat program tue..program tue berkaitan dengan "sustainability living"...maksudnye setiap apa aktiviti yang kita lakukan dalam hidup kita nie, kita kene fikirkan kesannya kepada orang2 lain di sekeliling kita, alam ini dan sebagainya. Bumi akan selamat dan hidup anak2 kita dimasa depan juga akan terjamin...program nie melibatkan banyak universiti antaranya UTEM, USM, UMT, UM, UTHM dan lain2 lagi...


seronok kenal ramai pelajar2 dari U lain..mcm2 gelagat ade..hehehe






Topik kedua:




Dalam bulan 12 nie ada berlaku peristiwa sedih kepada seorang penduduk di kampung aku tinggal. Dia merupakan anak kepada nenek saudara aku...umor die dalam 52 tahun tak silap aku ler..ceritanya camnie, dia menghidap penyakit untut bahagian kaki die dalam 20 tahun lebih dah kot(penyakit yang menyebabkan kaki die membesar)..dua2 kaki dia membesar..tapi yang teruk sikit kaki sebelah kiri dia..minggu lepas mak aku mesej dan cakap yang dia ade pergi melawat lelaki nie, aku panggil die pak nor..rupenye2 dia dah terlantar sejak 2 minggu dalam bilik dia sebab kaki kiri dia membengak dan terdapat luka yang mengandungi ulat di kaki dia. dia just terbaring dalam bilik dia sebab dah tak mampu berjalan, kaki dia sangat2 sakit. then, mak aku cakap dia dah 12 hari tak makan...kesian lak..tapi yang menyebabkan aku menangis adalah mengenangkan nasib dia. Dalam keadaan dia yang sakit tu, tak ada pun adik beradik yang sanggup tolong dan bawa dia ke hospital..even diaorang adik2 tiri tapi tinggal sebumbung dan kongsi rahim ibu yang sama..ke mana hilangnya sifat kemanusian kamu wahai manusia???


Ayah aku memang rapat dengan pak nor nie sebab diaorang sepupu..so dengan usaha ayah, pak nor di bawa ke hospital besar Kuala Terengganu...so sad to say..his leg need to be cut..dan hari nie dah genap seminggu kaki dia dipotong...same2 doakan kesihatan die...hope his life more better after this...


No comments: